VROUWENKWALEN

Koude billen, koude heupen, menstruatieklachten, zwangerschapssymptomen en nog veel meer, de zogenaamde ’’Vrouwenkwalen’’. Elke vrouw kent ze en in de mannenwereld worden ze vaak afgedaan met de opmerking ‘dat ze erbij horen’ en/of niet als serieus genoeg erkend worden omdat het een vrouwending zou zijn. Het is zelfs zo dat vele vrouwen deze mening delen omdat ze zich niet bewust zijn dat vrouwen door de eeuwen heen al  deze vrouwenlasten met zich meedragen zonder te beseffen dat er iets niet klopt in het verhaal dat van moeder op dochter wordt doorgegeven tegen beter weten in:

V R O U W E N K W A L E N                                                        B E S T A A N        N I E T   ! ! ! !

Ze zijn net zo echt als ieder ander syptoom waaruit blijkt dat iemand niet BLAAKT  van gezondheid en het lichaam om aandacht vraagt om dit te verhelpen.

Bloed is de spirit van leven. In de Chinese Traditionele Geneeskunde wordt er gezegd dat vele VROUWENKWALEN in welke vorm van uiting vaak slechts een enkele basis kennen en wel die van de status van het bloed. Vrouwen menstrueren en zijn daarmee onderhevig aan een menstruatiecyclus bepaald door hormonen en zoals er in de TCG wordt gekeken door de organen die de hormonen aanmaken. Vrouwen worden daarom bloed-wezens genoemd en mannen qi-wezens.

Het belang van een goed en pijnloos verloop van een menstruatie vormt de basis voor een gezond vrouwenlichaam en ook mijn ervaring heeft geleerd dat de meeste zogenaamde vrouwenkwalen verdwijnen als de menstruatie verloopt zoals onderstaande checklist. Er moet voldoende bloed aanwezig zijn met een eigen kracht die niet te meten is volgens westerse methodes. Pas als het bloed hele duidelijke tekenen van bloedarmoede vertoont is dit meetbaar met de westerse methodes, vaak is er dan al veel schade geleden bijvoorbeeld postnatale depressie waarbij antidepressiva wordt voorgeschreven of opname in een inrichting ten onrechte dus eigenlijk .

Lijden onder niet geuite emoties, onjuiste voeding en onvoldoende rust hebben invloed op de status van het bloed. Het maandelijkse bloedverlies erbij kan ook tot verzwakking leiden. In goede gezondheid is het lichaam in staat om het bloedverlies van de menstruatie zelf op te vangen. Velen voelen zich in die fase meer in zichzelf teruggetrokken. Sommige moeten zelfs in bed gaan liggen van de pijn. Pijn is altijd een signaal dat er iets niet naar behoren verloopt. In de checklist kan er gekeken worden waar eventueel aandachtspunten liggen ter verbetering tot een juiste natuurlijke onopmerkzame menstruatie waarmee de status van het optimale vrouw zijn met plezier gedragen kan worden. Bij de intake zal er uitgebreider ingegaan worden betreffende de menstruatie voordat er een diagnose wordt gesteld.

2 minuten checklist:

Checklist mijn lichaam is van mij

Voorkeur antwoorden:

De menstruatie periode zoals die van nature zonder anticonceptiepilgebruik zou moeten zijn:

Ja antwoorden

De menstruatie cyclus duurt  28 dagen

Ja

De totale duur van de menstruatie is 5 dagen?

Ja

Het bloedverlies is matig?

Ja

De kleur van het bloed is helder rood?

Ja

Het bloed is alleen maar bloed en heeft geen klontertjes?

Ja

Is er sprake van een wens zwanger te willen worden nu/later?

Nee antwoorden

PMS, emotionele gevoeligheid voor/tijdens de menstruatie?

Hitte gevoelens?

Nee

Kouwelijk voelen ervoor of erna?

Hoofdpijn ervoor/tijdens/erna?

Nee

Gevoelige/pijnlijke borsten ervoor tijdens of erna?

Nee

Gevoelige/pijnlijke buik ervoor tijdens of erna?

Nee

Gevoelige/pijnlijke onderrug ervoor tijdens of erna?

Nee

Is er sprake van vaginale afscheiding

Nee

Is er sprake van vaginale infectie(s)

Nee

Is er sprake van onvruchtbaarheid?

Nee

Is er sprake van verkleving(en) in de eileiders?

Nee

Is er sprake van cyste(s)?

Nee

Is er sprake van operatie(s) in de baarmoeder?

Zonsondergang